Vanliga frågor och utmaningar för en förening

 In Nyheter

Vanliga frågor och problem för en förening

Vi på Upright har listat några av dom vanligaste frågorna/utmaningarna som kanslier har angående att driva en förening och hantera medlemmar. Uprights medlemssystem automatiserar det dagliga administrativa arbetet så att ni får mer tid att lägga på kärnverksamheten. 

    • Medlemmar glömmer att förnya sitt medlemskap:

För att få påminna era medlemmar att förnya sitt medlemskap gör Uprights system det möjligt att genomföra påminnelse-kampanjer via SMS, email eller sociala medier. Vi jobbar även med Swish-betalning och automatisk avprickning

  • Medlemsansvarig får ingen notis om att någon har ansökt om medlemskap:

Medlemsansvarig får en notis i systemet när någon har ansökt om medlemskap. Ansvarig kan även få en notis via mail. 

  • Inbetalningskort/ fakturor behöver skrivas ut, kuverteras och skickas via posten:

Porto och brevutskick är en kostnad för föreningen, dessutom kräver de väldigt mycket tid. Uprights system gör det möjligt att använda sig av E-faktura, autogiro, Swish, Kivra och kortbetalning. Medlemmar har därför möjlighet att betala  sitt medlemskap direkt med valfritt betalningssätt istället för att vänta på att få en faktura hemskickat. På så sätt kan ni minska kostnaden och tiden det tar att skicka alla brev.

  • Betalningspåminnelser skickas manuellt via brev:

Uprights Medlemssystem skickar automatiskt en betalningspåminnelse till medlemmar som inte har betalat in sin medlemsavgift. Det sker 7 dagar efter sista betaldag via sms, mail eller post beroende på vilken kanal medlemmen valt. 

  • Det kan vara en utmaning att hålla medlemsregistret uppdaterat och ha korrekt medlemsdata:

Uprights medlemsregister får uppdateringar från folkbokföringsregistret så att er organisations medlemsuppgifter alltid är korrekta. Detta innebär att era avier och tidningar kommer till rätt adresser.

  • Medlemslistor skickas per mail mellan kansli och förening eller lokalorganisation:

Förtroendevalda kan få behörighet att för sin förening ta fram medlemsrapporter, adressetiketter och listor för utskrift eller export till excel med Uprights system.

  • Lokalorganisationen behöver meddela kansliet när en medlem avregistrerat sig för nyhetsbrev:

Med uprights system kan medlemmar kan själva avregistrera sig för nyhetsbrev via er webbsida eller direkt i varje utskick de får via mail. 

  • Kansliet behöver manuellt tar fram och skicka försäkrings- eller utbildningsintyg till medlemmar:

Medlemmar kan själva ladda ned sina försäkrings- eller utbildningsintyg med hjälp av medlemsportalen från Upright som är kopplad till ert medlemssystem.

  • Kansliet behöver besvara medlemmars frågor om betalningar och medlemskap, exempelvis om medlemskapet är betalt:

I medlemsportalen kan medlemmar kan själva se sista datumet för när deras medlemskap behöver förnyas. De kan även se hur mycket de har betalat till er samt när betalningarna har skett. Medlemmar kan även hämta ut sina fakturor eller begära hem avier.

Vill ni veta mer? Läs mer eller kontakta oss på info@upright.se